SIŁA POKOLEŃ-W RYTMIE SERCA I TALENTU:

PROJEKT FINANSOWANY
Z BUDŻETU URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO – POMORSKIEGO

REALIZACJA PROJEKTU 1.10-30.11.2025

  Zadanie:

Mikrofon Pokoleń-  zajęcia praca w teatrze, scenografia

Za  nami  zajęcia dot. warsztatów  scenografii, pracy w teatrze.

Wprowadzenie do scenografii:
• Tworzenie scenografii do Symfonii Pokoleń- Widowiska  : pt. Cztery Pory Roku.

• Prezentacja inspiracji – pokaz zdjęć i filmów z różnych spektakli

• Omówienie roli scenografa – jak współpracuje z reżyserem,

   Ćwiczenie kreatywne
• Ustawienie scenografii na scenie lub w sali –kolory, faktury, światło

• Szkicowanie planu sceny – rzut z góry i perspektywa widza test przestrzeni

• Improwizacje aktorskie w zaprojektowanej przestrzeni

• Eksperymenty z tkaninami, folią, światłem LED – tworzenie efektów scenicznych.

dataTemat zajęćĆwiczenia / ZadaniaMateriały / NarzędziaRefleksje / Wnioski
10.10.2025Scenografia – projekt przestrzeniTworzenie szkiców sceny do spektaklu; budowa makiety z kartonuKarton, klej, nożyczki, farbyZrozumiałem, jak ważne jest planowanie proporcji sceny; makieta pomogła mi wyobrazić ruch aktorów
13.10.2025Wizualizacja – światło i kolorĆwiczenia z reflektorami: zmiana barw i kierunku światłaReflektory, filtry kolorystyczneKolor światła całkowicie zmienia nastrój sceny – ciepłe barwy dają intymność, zimne dystans
15.10.2025Praca na scenie – improwizacja z rekwizytemAktorzy improwizują z krzesłem jako głównym rekwizytemKrzesło, przestrzeń scenicznaRekwizyt może stać się symbolem – krzesło było raz tronem, raz więzieniem; odkryłem moc metafory
17.10.2025Wizualizacja –  scenografia do spektakluTworzenie tablicy inspiracji dla spektaklu „Symfonia pokoleń”Zdjęcia, czasopisma, komputerMoodboard pozwala zebrać różne pomysły w całość; łatwiej komunikować wizję zespołowi
20.10.2025Scenografia – materiały i fakturyEksperymenty z tkaninami i drewnem; sprawdzanie jak reagują na światłoTkaniny, drewno, reflektoryMateriał półprzezroczysty daje efekt lekkości; drewno wprowadza ciężar i stabilność
24.10.2025Praca na scenie – relacja aktor–scenografiaPróby ruchu w ograniczonej przestrzeni; ćwiczenia świadomości scenicznejMakieta sceny, taśmy do wyznaczenia granicOgraniczona przestrzeń wymusza kreatywność ruchu; aktorzy zaczęli używać wysokości zamiast szerokości
12.11.2025Praca na scenie – relacja aktor–scenografia ćwiczenia świadomości scenicznej, scenografia a oddziaływanie na odbiorcęBukiety
w dyniach
Coraz lepiej rozumiem, jak scenografia wpływa na emocje widza

Uczestnicy projektu tworzyli scenografię do widowiska muzyczno –tanecznego  Symfonia Pokoleń – CZTERY PORY ROKU- ; ORAZ KWIATY W DYNIACH – DO PRZEGLĄDU TALENTÓW.  Imprezy lokalne: 24.10.2025; – Teatr Letni Ciechocinek ; 13.11.2025- Kino Zdrój Ciechocinek

Opis obrazu

  • Scena teatralna z dużym napisem „CZTERY PORY ROKU ” z przestrzennych liter.
  • Tło stanowi zasłonięta kurtyna, co sugeruje przygotowanie do występu lub uroczystości.
  • Na scenie znajduje się głośnik, a w pierwszym planie widoczna jest osoba siedząca – prawdopodobnie uczestnik wydarzenia.
  • Całość wskazuje na uroczysty charakter – gala, wręczenie nagród lub przegląd teatralny.

Cele zajęć

  • Rozpoznanie elementów scenografii i ich funkcji.
  • Zrozumienie roli wizualizacji w budowaniu atmosfery wydarzenia teatralnego.
  • Rozwijanie umiejętności analizy przestrzeni scenicznej.
  • Tworzenie własnych koncepcji scenografii na podstawie inspiracji.

Analiza scenografii

  • Litery 3D: pełnią funkcję dekoracyjną i informacyjną – podkreślają temat wydarzenia.
  • Kurtyna: klasyczny element teatru, tworzy napięcie i oczekiwanie.
  • Minimalizm: brak rozbudowanej scenografii może wskazywać na skupienie uwagi na treści wydarzenia, nie na formie.
  • Kolorystyka: dominacja bieli i neutralnych barw – elegancja, profesjonalizm.

Koordynator projektu